B&C Bommen Berendloop
27 augustus 2017

Adviezen direct voor en tijdens de loop

1
De hoeveelheid die u drinkt is afhankelijk van het weer en van transpiratie (dit is zeer individueel). Drink tot 45 minuten voor de start extra. Stop dan met drinken en bezoek nog een toilet. Neem een flesje mee in het startvak (ca. 300 ml.) en drink dat 5-10 min. voor de start leeg. Zo voorkomt u dat u onderweg moet plassen. Dorstgevoel is nooit een goede graadmeter. Als u niet gewend bent te drinken, drinkt u dan alleen water: 100-200 ml. elke 15 minuten. Dranken met koolhydraat (5-8%) zijn ook geschikt, zorg dat u per uur ongeveer 70 gram koolhydraten inneemt gedurende de gehele race. Flesjes met afgemeten sportdrank (die u aan een riem meedraagt) kunnen u daarbij helpen. Bij koel weer of wanneer u geen snelle loper bent, neemt u dan liever energiedranken dan vast voedsel of fruit. Dit laatste blijft te lang in de maag. Hulpregel: het gewichtsverschil tussen voor en na de loop van meer dan 1 kg staat gelijk aan de hoeveelheid drank die u te weinig hebt gedronken. Probeer dit uit bij trainingen!
2
Luister naar uw lichaam! Voelt u zich niet lekker, stop dan. Eerste symptomen van uitdroging zijn: kippenvel op borst en bovenarmen, rillingen, druk in het hoofd, duizeligheid, later spierkramp, braken en droge huid. Deze verschijnselen kunnen snel overgaan in desoriƫntatie en verwarring. Heeft u wel eens problemen gehad met uitdroging en/of hoge temperatuur dan heeft u meer kans het wederom te krijgen (zeker bij warm weer). Loop dan niet; uitvallen is geen schande!
3
Heeft u kuitkramp, loop dan langzaam of wandel, eventueel licht rekken; niet stoppen maar wel extra drinken! Pas op voor uitdroging.
4
Start rustig. Controleer uw tempo, elke seconde op de kilometer te hard in het begin van de race, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop uw eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometers.
5
Stop bij pijn op de borst, abnormale kortademigheid en duizeligheid.
6
Let goed op het wegdek en andere situaties om u heen.
7
Breng vaseline aan op tepels, dijen en andere schuurplekken.
8
Medische informatie over ziekten (bijv. suikerziekte, medicijnen) dient u bij zich te dragen, bij voorkeur ook vermeld op de achterzijde van het startnummer. Schrijf daar tevens een telefoonnummer op van een contactpersoon, die tijdens de race bereikbaar is. Vermeld uw naam, adres en telefoonnummer eveneens op de achterzijde van het startnummer.